Cozonac fara framantare cu finetti si nuca



Astazi am facut cozonac pufos si bun, umplut cu crema de ciocolata Finetti, cu nuca si stafide.

Pana aici nu-i nimic deosebit la acest cozonac, dar urmeaza sa va spun ca-i un cozonac fara framantare, fara osteneala si efort. 

Este o premiera si pentru mine acest cozonac si va spun sincer ca nu ma asteptam sa iasa atat de bine, atat de pufos si de gustos. (Da, nu m-am abtinut si-am taiat deja 1 feliuta!)

Este si prima data cand fac cozonac pe cont propriu, fara ajutor sau indicatii de la mama. Ce-i drept reteta e facuta in stil propriu, aceleasi ingrediente clasice pentru cozonac, insa imbinate altfel :) Am cam riscat sa pregatesc tocmai cu 2 zile inainte de Paste o reteta diferita de cozonac, insa nu-mi permitea fizicul sa mai framant 1 ora la cozonaci :)

Am folosit (2 cozonaci):
  • Aluat: 1 kg faina Boromir (000 - pentru produse speciale), 450 ml lapte, 20 g drojdie uscata Pakmaya, 180 g unt gras, 100 ml ulei, 300 g zahar, 5 oua, 1/2 lingurita sare, 2 plicuri zahar vanilat, coaja de la o lamaie, coaja de la 1 mandarina, 1 esenta de rom;
  • Umplutura: 300 g finetti, 400 g nuca macinata (nu prea fin), 250 g stafide;
  • Extra: 1 galbenus, 2 lingurite lapte, zahar pudra.
Ingredientele pentru aluat le-am tinut cateva ore la temperatura camerei.

Faina am pus-o intr-un bol mare si am lasat-o la caldura 2 ore.

Laptele l-am incalzit bine (nu trebuie sa fiarba) si l-am pus intr-un bol. Am pus in el untul care s-a topit repede, zaharul vanilat, esenta de rom, 3 linguri din cele 300 g zahar si 10 g drojdie (adica un plic). Am lasat bolul deoparte timp de 10 minute, timp in care drojdia s-a umflat ca o ciuperca.

Am separat albusurile de galbenusuri. Albusurile le-am mixat spuma cu sarea. Galbenusurile le-am frecat cu zaharul pana s-au omogenizat bine.

Am facut o adancitura in faina din bol si am adaugat pe rand coaja de lamaie si mandarina, 10 g drojdie (celalalt plic) si apoi laptele cu drojdia crescuta.

Am inceput usor sa incorporez faina in lichidul din mijloc. Am pus si galbenusurile frecate cu zahar.

La final am pus albusurile spuma. Am omogenizat bine pana cand am obtinut un aluat consistent, dar nu tare.

Aluatul trebuie sa fie usor lipicios. 

Am pus 50 de ml ulei si am framantat timp de 4-5 minute, pana cand aluatul s-a dezlipit de pe peretii bolului si de pe maini.

Am acoperit bolul cu un prosop curat si l-am pus la loc foarte cald sa creasca. L-am lasat aprox. 2 ore, ferit de curent sau frig.

Am pregatit tavile de cozonac, am folosit una clasica, lunga si una rotunda. Le-am uns bine cu ulei.

Am impartit aluatul in 4 bucati.

Fiecare bucata de aluat am intins-o bine cu mainile, pe masa unsa cu ulei.

Am intins peste tot aluatul crema finetti, nuca macinata si stafide. Am rulat aluatul.

Din 2 rulouri, impletite, am facut cozonacul cel lung. L-am pus in tava. Initial nu trebuie sa fie mare, pana la jumatatea tavii.

Pentru cel rotund am procedat la fel, doar ca rulourile impletite le-am pus sub forma de spirala in tava.

Am acoperit din nou tavile cu prosopul curat si le-am mai lasat la loc foarte cald sa creasca, aprox 45 de minute. Inainte de a pune cozonacul la cuptor, am amestecat un galbenus cu 2 lgt de lapte si cu pensula de silicon am uns cozonacii din tava.

Am pus apoi cozonacul in cuptor, la foc mic, pana cand s-a rumenit deasupra. Nu stiu sa va spun cat timp, chiar n-am reusit sa ma uit la ceas  :)) Dar puteti face si testul cu scobitoarea, pentru siguranta. 

Cel rotund a crescut muult peste tava, data viitoare voi pune mai putin aluat :)

Cozonacii copti i-am scos din tava calzi si i-am acoperit cu un prosop. I-am lasat asa pana s-au racit, apoi i-am pudrat cu zahar.

Nu-i taiati cand sunt calzi, aveti rabdare sa se raceasca. Desi, e cam greu, ca miros asa de bineee :P

PS. Pozele sunt facute pe fuga, acum o ora cand i-am scos din cuptor, revin cu altele mai tarziu sau maine, musai si cu sectiune sa vedeti pufosenia :D

Pofta buna si mult spor!!!

2 Response to "Cozonac fara framantare cu finetti si nuca"

  1. Rodica says:

    Abia astept sa vad cum arata inauntru??????

    Danutza says:

    Daca reusesc sa fac poze in seara asta le pun, daca nu maine sigur :)

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru comentarii! Cele anonime si necivilizate nu sunt permise pe acest blog!

© Continutul acestui blog (imagini + text) constituie proprietatea autorului si nu poate fi folosit integral sau partial fara permisiunea acestuia, in concordanta cu legea nr 8/1996, privind dreptul de autor si drepturile conexe.